Wywoływanie głosek z szeregu ciszącego
Do głosek ciszących zaliczamy: ś, ź, ć, dź.
Prawidłowa artykulacja tych głosek powinna pojawić się w mowie dziecka około 3. roku życia.
1. Przygotowanie narządów artykulacyjnych
Rozgrzewka buzi i języka to podstawa!
👉
2. Wywoływanie głosek w izolacji
Krok po kroku:
-
Pokaż dziecku zdjęcie przedstawiające ułożenie ust przy wymawianiu głosek ciszących.
-
Zademonstruj, jak sam wymawiasz głoski i poproś dziecko o naśladowanie.
Jak ułożyć język, wargi i zęby?
-
Czubek języka oprzyj o dolny wałek dziąsłowy.
-
Środek języka unieś do przedniej części podniebienia twardego.
-
Usta lekko wysuń do przodu, kąciki zaciśnij.
-
Zęby zbliżone do siebie.
Techniki wywoływania głosek:
Głoska [ś]
-
Powtarzaj głośno i wyraźnie głoskę [ś], aby dziecko ją osłuchało.
-
Jeśli występują trudności:
-
Ćwiczenia z przedłużonym „iii” lub „chiii” (szeptem), z mocno zbliżonymi zębami.
-
Delikatnie cofnij język szpatułką podczas wymawiania głoski [s].
-
Można także zacząć od głoski [ć], utrwalić ją i dopiero przejść do [ś].
-
Głoska [ź]
-
Poproś dziecko o przedłużanie głoski [j] przy maksymalnie zbliżonych zębach.
-
Zachęć do wymawiania głoski [dź] (wydłużone brzmienie).
-
Ćwiczenie alternatywne: dziecko mówi długo [ń] z zaciśniętymi skrzydełkami nosa.
Głoska [ć]
-
Układ języka, warg i zębów taki jak przy [ś].
-
Dźwięk dwuetapowy:
-
Zwarcie przedniej części języka z podniebieniem,
-
Następnie szczelina jak przy [ś].
-
-
Jeśli głoska [ś] jest opanowana, połącz miękkie [t] z sia:
tsia, tsio, tsie, tsiu.
Głoska [dź]
-
Układ narządów mowy identyczny jak przy głosce [ć],
-
Różnica – wibracja, ponieważ głoska jest dźwięczna.
-
Wywoływanie:
-
Krótkie, wybuchowe [ń] z zaciśniętymi skrzydełkami nosa.
-
Poproś dziecko o powiedzenie sylaby „di”, jednocześnie lekko dociskając czubek języka do dna jamy ustnej za pomocą szpatułki.
-
3. Łączenie głosek z samogłoskami
Gdy dziecko opanuje dźwięk w izolacji, przechodzimy do łączenia z samogłoskami.
Nagłos (na początku):
sia, sio, siu, sie, siy
źa, źo, źu, źe, źy
cia, cio, ciu, cie, ciy
dźa, dźo, dźu, dźe, dźy
Śródgłos (w środku):
asia, osio, usiu, esie, ysiy
aźa, oźo, uźu, eźe, yźy
acia, ocio, uciu, ecie, yciy
adźa, odźo, udźu, edźe, ydźy
Wygłos (na końcu):
aś, oś, uś, eś, yś
ać, oć, uć, eć, yć
adź, odź, udź, edź, ydź
4. Ćwiczenia głosek w wyrazach
Wybieraj wyrazy z głoską na początku, w środku i na końcu:
Głoska | Początek | Środek | Koniec |
---|---|---|---|
ś | ślimak | głośno | gęś |
ź | zięba | buzia | gałąź |
ć | ćma | kwiecień | bić |
dź | dziadek | będzie | idź |
5. Ćwiczenia głosek w zdaniach
-
Marysia naśladuje śmiech gęsi, łosia i osiołka.
-
Żrebię ziewa późną zimą.
-
Poleciała ćma ciekawa podlać paproć.
-
Dzisiaj mamy dzień dziadka.
6. Opowiadanie na podstawie obrazków
Poproś dziecko, by opowiedziało historyjkę na podstawie ilustracji, używając słów z głoskami ciszącymi. To świetne ćwiczenie na utrwalanie!