Ogólne zasady planowania i prowadzenia terapii logopedycznej
-
Wczesne rozpoznanie
Im wcześniej zostanie zauważona wada wymowy, tym krótszy będzie czas trwania terapii i tym większa będzie jej skuteczność. -
Indywidualne podejście
Do każdego dziecka należy podchodzić indywidualnie, dostosowując pomoce dydaktyczne do jego poziomu intelektualnego, tempa pracy, kondycji fizycznej i psychicznej oraz rodzaju zaburzeń. -
Zaangażowanie wielozmysłowe
W trakcie terapii warto angażować jak najwięcej zmysłów, co sprzyja lepszemu przyswajaniu nowych umiejętności. -
Motywacja i potrzeba działania
Zajęcia należy organizować w taki sposób, aby dziecko odczuwało potrzebę wykonywania ćwiczeń i rozumiało cel oraz konieczność uczestnictwa w terapii. -
Stopniowanie trudności
Terapię należy rozpoczynać od prostszych dźwięków i stopniowo przechodzić do trudniejszych. Widoczne efekty pracy i osiągnięte sukcesy zwiększają motywację dziecka do dalszej współpracy. -
Utrwalanie nawyków
Nabyte umiejętności powinny być systematycznie powtarzane aż do ich pełnej automatyzacji. Wywołaną głoskę należy ćwiczyć w różnych kontekstach i układach – poprzez recytacje, opowiadanie na podstawie ilustracji, a przede wszystkim w mowie spontanicznej, która stanowi najważniejszy etap utrwalenia. -
Etapowość terapii
Terapia logopedyczna powinna przebiegać zgodnie z określonymi etapami. Przejście do kolejnego etapu możliwe jest dopiero po utrwaleniu umiejętności z etapu poprzedniego.