Wywoływanie głoski [r]
Prawidłowa wymowa głoski [r] wymaga solidnego przygotowania – to proces etapowy, który wymaga cierpliwości, systematyczności i precyzji.
🔁 Zasada: nie przechodzimy do kolejnego etapu, dopóki poprzedni nie zostanie utrwalony.
1. Przygotowanie narządów artykulacyjnych
To absolutna podstawa!
Rozgrzewka buzi i języka przygotowuje aparat mowy do prawidłowej realizacji głoski [r].
👉
2. Ćwiczenia przygotowujące do głoski [r]
Powtarzanie sylab i dźwięków:
-
Głoska [l] – wymawiana wielokrotnie.
-
Sylaby:
ly, te te te, ty ty ty, de de de, dy dy dy
Naśladowanie dźwięków i rymowanek:
-
Odgłosy:
plum, gul, klr, klsp, chlup, patataj -
Śpiewanie na sylabach:
la, lo, le, lu, ly -
Coraz szybsze powtarzanie zbitki:
lalolulely -
Kombinacje sylabowe:
bda, bdo, bde, bdu, bdy
pta, pto, pte, ptu, pty -
Zbitki słowne:
tedamwaj, tat tedat, ante dente, lelum polelum, ble, tla, tlo, tlu
Ćwiczenia języka i podniebienia:
-
Szeroko otwieramy usta, czubek języka unosimy do podniebienia i szybko wymawiamy:
teda, tede, tedo, tedu, tedy
(głoski [t] i [d] wymawiane w sposób przytępiony)
Rymowanki rytmiczne:
-
Kto to tutaj tak tupie? To tato tutaj tak tupie. Ach, tato tutaj tak tupie!
3. Próby wywołania drgania języka (trrr)
-
Unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, następnie mocno dmuchnij, aż pojawi się charakterystyczne trrr.
-
Połóż pasek papieru na języku i powiedz [t]. Jeśli papier się unosi, to znak, że zbliżamy się do [r].
4. Ćwiczenia szeptem i głosem – zbitki sylabowe
Ćwiczenia wykonujemy najpierw szeptem, później na głos:
Zbitki:
-
tll, tll, tll
-
trl, trla, trlo, trlu, trle, trli, trly
Sylaby:
-
la, lo, lu, le, li, ly → trla, trlo, trlu, trle, trli, trly
5. Naśladowanie dźwięków (od szeptu do głosu)
-
Ptaki: tri li li
-
Trąbka: tra ta ta, tru tu tu, tre te te
-
Zamek karabinu: tr tr tr, dr dr dr
-
Pies (warczenie): wrr wrr wrr
-
Traktor: tur tur, tyr tyr, pyr pyr
-
Ptaki w locie: fru fru fru
-
Wróble: ćwir ćwir
-
Zatrzymanie konia: pr pr
-
Świnka: chrum chrum
-
Chrapanie: chrr chrr
-
Tramwaj: dryń dryń
-
Chrupanie: chrup chrup
-
Szorowanie: szuru szuru
-
Włącznik światła: pstryk
-
Łamanie gałęzi: trach
6. Kiedy rozpocząć terapię głoski [r]?
-
Jeśli dziecko zamiast [r] mówi [l], terapię rozpoczynamy po 5. roku życia.
-
W przypadku innych zniekształceń głoski [r], działamy od razu, niezależnie od wieku.