Wywoływanie głosek z szeregu szumiącego
Do głosek szeregu szumiącego zaliczamy: sz, ż, cz, dż.
Prawidłowa artykulacja tych głosek powinna pojawić się u dziecka między 4. a 5. rokiem życia.
1. Przygotowanie narządów artykulacyjnych
Rozgrzewka buzi i języka to podstawa!
👉 Miska z języka
👉szeroki język
👉 motylek
👉 zakrywanie górnej wargi szerokim językiem
👉 uwrażliwianie miejsca artykulacji
2. Wywoływanie dźwięku w izolacji
Krok po kroku:
-
Pokaż dziecku zdjęcie przedstawiające układ ust przy wymowie głosek szumiących.
-
Zademonstruj, jak samodzielnie je wymawiasz.
Instrukcja artykulacyjna:
-
Unieś język na wałek dziąsłowy (tuż za górnymi zębami).
-
Usta ułóż w tzw. ryjek.
-
Zęby zbliżone, ale nie zaciśnięte.
Poproś dziecko, aby powtórzyło za Tobą.
Gdy pojawiają się trudności:
-
Jeśli dziecko nie unosi języka — wróć do ćwiczeń: np. „kłus konika” (kląskanie językiem).
-
Jeśli trudno utrzymać język przy wałku — uwrażliw miejsce artykulacji:
-
Dotknij podniebienia słonym paluszkiem,
-
Posmaruj wałek kremem czekoladowym lub miodem.
-
-
Można też przytrzymać język szpatułką i poprosić dziecko, by dmuchało przez zęby.
Trudności z układem ust w „ryjek”?
Wróć do ćwiczeń mięśni okrężnych ust:
-
Przesyłanie buziaków,
-
Jedzenie makaronu/paluszków tylko ustami,
-
Naprzemienne mówienie głosek [u] i [i].
Nie może zbliżyć zębów?
Skonsultuj się z ortodontą — może to być kwestia budowy zgryzu.
3. Łączenie głosek z samogłoskami
Kiedy dziecko opanuje dźwięk w izolacji, łączymy go z samogłoskami.
Nagłos (na początku):
sza, szo, szu, sze, szy
ża, żo, żu, że, ży
cza, czo, czu, cze, czy
dża, dżo, dżu, dże, dży
Śródgłos (w środku):
asza, oszo, uszu, esze, yszy
aża, ożo, użu, eże, yży
acza, oczo, uczu, ecze, yczy
adża, odżo, udżu, edże, ydży
Wygłos (na końcu):
asz, osz, usz, esz, ysz
acz, ocz, ucz, ecz, ycz
adż, odż, udż, edż, ydż
📝 Pamiętaj: głoska „ż” w wygłosie brzmi jak „sz” – np. „jeż”, „lekarz”.
4. Ćwiczenia głosek w wyrazach
Dobieraj wyrazy z daną głoską w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
Głoska | Początek | Środek | Koniec |
---|---|---|---|
sz | szafa | koszyk | mysz |
ż | żaba | orzeł | — |
cz | czapka | oczy | lecz |
dż | dżem | gwiżdże | brydż |
5. Ćwiczenia w zdaniach
-
Sz: Szajka myszy mieszka w szopie.
-
Ż: Żaba po dużej burzy wpadła do kałuży.
-
Cz: Uczeń liczy na liczydłach i patyczkach.
-
Dż: Dżudoka kupił dżip i wyjeżdża na Fidżi.
6. Opowiadanie na podstawie obrazków
Głoska [ż]
Po opanowaniu [sz] głoska [ż] często pojawia się samoistnie.
Wyjaśnij dziecku różnice:
-
Ułożenie języka, warg i zębów jest takie samo jak przy [sz],
-
Różnica: [ż] to głoska dźwięczna – przy jej mówieniu drży szyja.
💡 Połóż rękę dziecka na szyi lub policzku i powiedz [ż] – dziecko poczuje wibracje.
Jeśli dziecko nie mówi [ż]:
-
Przeprowadź badanie słuchu fonemowego.
-
Połóż rękę dziecka na szyi i wypowiadaj na zmianę: [sz] – [ż].
-
Można też przedłużać dźwięk:
szyyyy → szżyyy → ażżża, ażżżo → aża, ażo, aże
Głoska [cz]
-
Miejsce artykulacji jak przy [sz] i [ż],
-
Różnica: dźwięk krótki i wybuchowy.
👉 Można wywołać głoskę [cz], mówiąc [t] + [sz] (oba krótko).
Głoska [dż]
Po opanowaniu [cz] i [ż], głoska [dż] pojawia się zazwyczaj samoistnie.
Miejsce artykulacji – jak przy [cz], ale z dodaną dźwięcznością.
➡️ Ćwiczenia podobne jak przy [ż].
Opracowano na podstawie książki:
I. Michalak-Widera, „Miłe uszom dźwięki”