Wywoływanie głosek z szeregu syczącego
Do głosek syczących zaliczamy: s, z, c, dz.
Prawidłowa artykulacja tych głosek powinna pojawić się u dziecka między 3. a 4. rokiem życia.
1. Przygotowanie narządów artykulacyjnych
Rozgrzewka buzi i języka to podstawa!
👉 syczenie jak wąż
👉 uwrażliwianie czubka języka: ocieranie języka o dolne zęby
👉 przeciskanie języka przez zęby
👉 delikatne nagryzywanie czubka języka
👉 naprzemienne uśmiechanie się i wysyłanie buziaków
2. Wywoływanie dźwięku w izolacji
Krok po kroku:
-
Pokaż dziecku zdjęcie przedstawiające układ ust przy wymawianiu głosek syczących.
-
Zademonstruj, jak samodzielnie je mówisz.
Instrukcja artykulacyjna:
-
Połóż język za dolnymi zębami, tworząc rynienkę (jak przy delikatnym dmuchaniu).
-
Wargi rozchylone – dziecko powinno mieć lekki uśmiech.
Poproś dziecko, aby powtórzyło za Tobą.
Gdy pojawiają się trudności:
-
Zacznij od ćwiczeń oddechowych z elementem dmuchania.
-
Warto także ćwiczyć naprzemienne mówienie głosek [u] i [i] – to pomaga ułożyć odpowiednio wargi i język.
3. Łączenie głosek z samogłoskami
Kiedy dziecko opanuje głoskę w izolacji, łączymy ją z samogłoskami.
Nagłos (na początku):
sa, so, su, se, sy
za, zo, zu, ze, zy
ca, co, cu, ce, cy
dza, dzo, dzu, dze, dzy
Śródgłos (w środku):
asa, oso, usu, ese, ysy
aza, ozo, uzu, eze, yzy
aca, oco, ucu, ece, ycy
adza, odzo, udzu, edze, ydzy
Wygłos (na końcu):
as, os, us, es, ys
ac, oc, uc, ec, yc
adz, odz, udz, edz, ydz
4. Ćwiczenia głosek w wyrazach
Dobieraj wyrazy z daną głoską w różnych pozycjach.
Głoska | Początek | Środek | Koniec |
---|---|---|---|
s | sok | kasa | kos |
z | znak | gazeta | – |
c | cel | plecy | pajac |
dz | dzwon | rydze | jedz |
5. Ćwiczenia głosek w zdaniach
-
S: Blisko kiosku jest postój taksówek.
-
Z: W ozdobnym wazonie były niezapominajki.
-
C: Na kocyku pod kwitnącą akacją był cętkowany kocur.
-
DZ: Dzwonnik dzwoni po jedzeniu.
6. Opowiadanie na podstawie obrazków
Głoska [s]
Techniki pomocnicze:
-
Poproś dziecko, by długo mówiło [e], zbliżając zęby – z tego może naturalnie wyjść [s].
-
Można też połączyć dźwięki: [d] + [w], cofając kąciki ust i zbliżając zęby.
-
Albo poproś dziecko, by długo mówiło [t] – jej przedłużenie może przejść w [c], a następnie w [s].
Jeśli dziecko początkowo wymawia [c], można ją utrwalać (nagłos, śródgłos, wygłos, wyrazy, zdania), a potem przejść do głoski [s].
Głoska [z]
-
Ustawienie języka, warg i zębów takie samo jak przy głosce [s],
-
Różnica: głoska [z] jest dźwięczna – przy jej mówieniu czuć wibrację.
Dla dzieci z mową bezdźwięczną:
-
Połóż dłoń dziecka na szyi lub policzku i porównuj dźwięki [s] – [z].
-
Poproś, by dziecko mówiło syyyy, a następnie:
szyyy → szzyyy → azzza, azzzo, azzze → aż do skróconego aza, azo, aze.
Głoska [c]
-
Ułożenie narządów mowy takie jak przy innych głoskach syczących,
-
Głoska bezdźwięczna, krótka i dwuetapowa.
Podczas jej wymawiania:
-
Najpierw następuje zwarcie czubka języka z górnymi zębami i dziąsłami,
-
Potem dźwięk przechodzi przez szczelinę.
Można ją wywołać przez wydłużoną wymowę głoski [t].
Głoska [dz]
-
Ułożenie języka, warg i zębów identyczne jak przy głosce [c],
-
Różnica: głoska [dz] jest dźwięczna – odczuwalna wibracja w szyi.
Sposoby wywołania:
-
Podczas mówienia [d], odciągnij palcami kąciki ust do tyłu.
-
Poproś dziecko, by szybko powtarzało [d] – [z].
Opracowano na podstawie książki:
I. Michalak-Widera, „Miłe uszom dźwięki”